نظارت و ساخت ویلا

آیا تصمیم به خرید ویلا ساحلی دارید یا یک ویلای جنگلی را انتخاب میکنید ؟ دوست دارید ویلای شما در شهرک با امنیت بالا باشد یا یک ویلای مستقل و دنج  را ترجیح می‌دهید؟ و یا این که ترجیح می‌دهید با خرید زمین در شمال شروع به ساخت ویلا کنید!  

  

یکی از سوالات بسیار زیادی که برای کارفرمایان پیش می آید این است که ویلا بخریم یا ویلا بسازیم؟

پاسخ به این سوال به فاکتور های مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن هدف شما از ساخت ویلا است.اگر دوست دارید ویلایی داشته باشید که به صورت اختصاصی برای شما طراحی شده است و کاملا مطابق سلیقه و خواسته های شماست ، ساخت ویلا برای شما کاملا مناسب است.

اما اگر تنها مبلغ مشخصی را برای یک ویلا کنار گذاشته اید ، به شما پیشنهاد میکنیم پس از جست و جو در سایت نارنجیلا ، ویلایی متناسب با بودجه خود خریداری نمایید.

اگر طراحی ویلای شما توسط تیم کریتلند انجام شده باشد و شما قصد داشته باشید ویلا را خودتان بسازید یا اجرای آن را به پیمانکار دیگری بسپارید، تیم کریتلند بر پروسه ساخت نظارت می کند تا ویلا مطابق طرح ساخته شود.

مراحل صفر تا صد ساخت ویلا

ساخت ویلا پروسه بسیار مهمی است و باید توسط پیمانکاران و شرکت های مجری با سابقه و با تجربه صورت بگیرد.

در ادامه به مراحل استاندارد ساخت ویلا خواهیم پرداخت. آشنایی با این مراحل به شما کمک خواهد کرد که در جریان تمامی اتفاقاتی که هنگام ساخت ویلا می افتد باشید. ‌

انتخاب و خرید زمین پروژه

قبل از اینکه اولین قدم را برای ساخت ویلا بردارید،در ابتدا باید زمینی را برای ساخت ویلا انتخاب کنید. اینکه زمین شما در کدام منطقه واقع شده باشد ، تا حدودی به سلیقه شما و بودجه مد نظرتان بستگی دارد. بهترین زمین برای یک ویلا میتواند شرایط زیر را دارا باشد.

ارتفاع بلندتر از زمین‌های هم‌جوار، بدون مشرف، دید و چشم‌انداز باز دریا و جنگل، خاک سفت و مرغوب به علت عدم نشست ویلا، دارای سند ششدانگ مالکیت، واقع در شهرک با امنیت و امکانات کامل، دارای مجوز ساخت، درون بافت محل یا شهر، به صورت شمال جنوبی قرار گرفته باشد، دسترسی جاده‌ای آسان و آسفالته، نزدیک به امکانات شهری و روستایی، مساحت بالای 400 متر، و قیمت مناسب.

 

 

 

نقشه برداری و برداشت زمین

مرحله پس از انتخاب زمین، تیم نقشه برداری به محل پروژه اعزام میشوند. سپس با استفاده از تجهیزات و دستگاه هایی مانند جی پی اس ، شاخص ، دوربین نقشه برداری ، ژالن ، کمک نقشه بردار، تراز و… اقدام به نقشه برداری میکنند. در این مرحله برداشت، مشخصاتی محاسبه میشوند تا در مرحله ی بعدی به صورت ارقام و جداول مورد استفاده قرار گیرند. اطلاعاتی مانند: زاویه، ارتفاع دوربین، ارتفاع از سطح دریا، طول و عرض جغرافیایی، فاصله ی نقاط مختلف و موارد دیگر، اندازه گیری میشود.پس از برداشت اندازه ها نقشه اندازه گیری زمین به تیم طراحی تحویل داده میشود تا با استفاده از آن ، طراحی را آغاز کنند.

 

        

طراحی ویلا

مرحله بعدی در فرآیند ساخت ویلا، طراحی آن است. تیم معماری و طراحی پروژه باید با توجه به دستور نقشه زمین ، توپوگرافی زمین و ویژگی های اقلیمی منطقه نظیر وزش باد و جهت تابش آفتاب ، طراحی ویلا را انجام دهند.مهم ترین مسئله در طراحی ویلا توجه به بودجه مالی  ، سلیقه و خواسته های کارفرما است. در طول جلساتی که به عنوان جلسه مشاوره با کارفرما برگزار میشود ، این موارد مشخص میشوند.قبل از طراحی ویلا شما باید به ظهرداری یا دهیاری منطقه ای که ویلای شما در آن واقع است مراجعه کنید و دستور نقشه را دریافت کنید. پس از آن باید دستور نقشه را در اختیار تیم طراحی قرار دهید تا بر اساس آن طراحی ویلای شما را استارت بزند.دستور نقشه باعث میشود که طراحی ویلا بر اساس ضوابط صورت بگیرد و بتوانید به آسانی مجوز ساخت را دریافت کنید.

دریافت جواز ساخت

در واقع اخذ مجوز ساخت اصلی‌ترین مرحله در فرایند ساختمان‌سازی محسوب می‌شود و بدون تهیه آن علنا بحث ساخت و ساز کاری بیهوده تلقی می‌شود. اگر ساخت بنا در زمین مورد نظر مشکلی نداشته باشد برای ساخت قانونی آن مجوز صادر خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر در شمال مجوز ساخت نداشته باشد امتیازات اولیه و مهمی مانند آب و برق و گاز به آن تعلق نخواهد گرفت. مجوز یا پروانه‌ای که به صورت قانونی برای ساخت و ساز صادر می‌شود عبارت است از سندی که در آن به وضوح قید شده است که زمین خریداری شده دارای مشکل خاصی نیست و ممنوعیتی برای ساخت و احداث ملک در آن وجود ندارد. بدین ترتیب بدون نگرانی می‌توان در چنین زمینی ساختمان‌سازی را با سرعت مناسب و بدون بروز مشکل قانونی انجام داد.‌

 

تسطیح زمین

 تسطیح زمین به معنای هموارسازی، صاف کردن و ایجاد شیب مناسب در زمین با در نظرگرفتن ضریب نفوذ پذیری و بافت خاک، جهت جلوگیری از فرسایش سطحی میباشد. برای اینکه زمین برای ساخت ویلا آماده شود لازم است که تسطیح زمین صورت بگیرد. تا زمین پروژه فاقد هرگونه قلوه سنگ و ریشه درختان باشد. این سطح مسطح ، زمین پروژه را برای مراحل دیگر آماده میکند. در این مرحله ماشین های تسطیح به محل پروژه میروند و با فشرده سازی خاک زیرین ، زمین آماده میشود. این مرحله کمک میکند تا نقطه گذاری زمین آسان تر شود.

 

 

نقطه گذاری زمین

پس از تسطیح زمین در این مرحله نقطه گذاری اولیه و ریسمان کشی برای بررسی تراز بودن زمین صورت میگیرد. سپس به صورت فرضی نقشه ویلا بر روی زمین پروژه ترسیم میشود تا به صورت حدودی ، ناحیه اجرای ویلا و تناسب ابعاد زمین با نقشه های تهیه شده مشخص شود. نقطه گذاری زمین به عنوان رنگ ریزی نیز شناخته میشود و با ابزارهایی نظیر رنگ ،ریسمان و گچ صورت میگیرد.    

           

 

گودبرداری

گودبرداری برای اجرای فونداسیون ساختمان انجام میشود.در واقع هرچقدر که گودبرداری عمیق تر باشد ، سازه مقاوم تر و مستحکم تر خواهد بود. به همین خاطر است که معمولا مرحله گودبرداری را بسیار جدی میگیرند ولی در ویلا احتیاج به گودبرداری بسیارعمیقی نیست.ابتدا محل فونداسیون و شناژ ها بر اساس نقشه های سازه توسط گچ یا رنگ بر روی زمین مشخص میشود و پس از آن پی کنی و حفر زمین توسط ماشین آلات انجام میشود.

 

 

بتن ریزی اولیه

بتن ریزی به معنای ریختن بتن در محل اجرای سقف، کف، فونداسیون و …میباشد. اصولا بتن ریزی درون قالب‌هایی انجام می‌شود که پس از گیرش بتن، قالب‌ها از آن جدا شده و تا زمانی از بتن نگهداری می‌شود که به صد درصد برسد. بتن ریزی با هدف استحکام ساختمان انجام می شود و بخش هایی مانند پی، سقف ساختمان ها و ستون ها نیاز به بتن ریزی دارند. اگر زیرسازی فونداسیون به خوبی صورت نگیرد، ممکن است که شیره بتن خارج شده ، بتن کرمو شده و عواقب زیادی را به وجود آورد به همین دلیل پس از اتمام پی کنی، بتن مگر که بتنی با عیار پایین است و برای زیرسازی فونداسیون مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

 

اجرای سازه

سازه‌های انواع مختلفی دارند. ازجمله انواع سازه میتوان به  سازه بتنی، سازه فلزی، سازه باربر،پوسته، ساختار قاب،خرپا،کابل وقوس و غیره اشاره کرد.زمانی که بتن ریزی اولیه به اتمام رسید قالب بندی فونداسیون با استفاده از آجر ، فایبرگلاس یا فلز صورت میگیرد. پس از اینکه قالب انجام شد ، آرماتور بندی طبق نقشه های سازه اجرا میشود.در مرحله بعد برای اجرای سازه ستون ها آرماتور گذاری طبق نقشه انجام می‌شود و پس از قالب گذاری با تایید ناظر بتن ریزی ستون‌ها نیز صورت می‌گیرد. پس از ستون ها نوبت به قالب بندی سقف و اجرای آن می‌شود.

 

 

دیوار چینی

دیوار چینی فرآیندی است که با استفاده از آجر، بلوک‌های سفالی یا بتنی اقدام به ساخت دیوار کرده و برای این کار از چسب یا ملات استفاده می‌شود. با دیوار چینی محل قرارگیری آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق خواب، پذیرایی و … مشخص می‌شود و کیفیت این عملیات به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مصالح مصرفی، نحوه انجام کار، کیفیت سیستم سازه بستگی دارد.

 

 

اجرای سقف

سقف از اجزای اصلی و مهم ساختمان است. از نظر شکل و ظاهر، سقف‌ها را می‌توان در دو دسته شیب‌دار و مسطح دسته بندی کرد. سقف شیروانی نسبت به سقف‌های مسطح آسیب کمتری می‌بینند و به مراقبت‌ محدودتری نیاز دارند. استفاده از سقف شیروانی برای اجرای سقف ویلا متناسب با اقلیم پربارش است و در برابر آسیب های ناشی از برف و باران مقاومت خوبی از خود به نمایش میگذارد. سیستم‌های متفاوتی برای اجرای سقف ویلا وجود دارد. از انواع این سیستم‌ها می‌توان به سیستم خرپای چوبی یا فلزی، سقف بتنی طاق ضربی و… اشاره کرد. در هر کدام از روش‌ها باید اجرای سقف با دقت بسیار بالایی انجام شود تا سقف از نظر مقاومت و استحکام ضعف نداشته باشد و بتواند نیروهایی که به آن وارد می‌شود را تحمل کند.

 

 

اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

در این مرحله برق کشی و لوله کشی فضاهای مختلف ویلا مانند آشپزخانه و سرویس ها انجام می‌شود. همچنین عبور لوله‌های گرم و سرد، برای سیستم شوفاژ و گرمایشی ویلا، در این مرحله مشخص می‌شود.

 

 

نصب قاب در و پنجره

زمانی که مراحل  نصب لوله های تاسیساتی به پایان رسید، قاب درب و پنجره در محل‌های مشخص شده بازشو نصب می‌شود. فراموش نکنید که در این مرحله در و پنجره نصب نخواهند شد زیرا ممکن است تا به اتمام رسیدن مراحل اجرا دچار آسیب شوند. نصب درب و پنجره در مراحل پایانی ساخت ویلا یعنی نازک کاری صورت می‌گیرد.

 

 

عایق کاری کف ، دیوار و فضای خیس

‌ پس از اجرای تاسیسات و عبور لوله‌ها نوبت به عایق کاری دیوار و کف میرسد. در این مرحله عایق کار با استفاده از ایزوگام‌هایی با کیفیت، عایق کاری را انجام می‌دهد. بعد از آن کف و دیوار سرویس و آشپزخانه، با استفاده از طرح مورد علاقه کارفرما، کاشی‌کاری می‌شوند.

 

 

 

سفید کاری دیوار

سفید کاری دیوار تقریبا از مراحل انتهایی ساخت ویلا است. در این مرحله دیوارهای سازه‌ای داخلی و خارجی، با استفاده از مصالح کاور می‌شوند و سفیدکاری دیوارهای ویلا صورت می‌گیرد. در واقع پس از اتمام مرحله سفت کاری، اقدام به گچ کاری و سفید کاری دیوارهای داخلی می‌کنیم و نازک کاری ویلا بدین ترتیب آغاز می‌شود.

 

 

اجرای سقف کاذب

سقف کاذب عنصری معماری در صنعت ساختمان است که به عنوان پوشش زیر سقف سازه‌ای یا همان سقف اصلی ساختمان اجرا می‌شود. این سقف علاوه بر پوشش‌دهی تاسیسات سقف اصلی، نقش‌های دیگری مانند جلوگیری از اتلاف انرژی و موارد مربوط به زیبایی معماری داخلی را نیز دارد و از بخش‌های مختلف میلگرد، نبشی، گچ‌کاری و… تشکیل شده است . قبل از اینکه کف‌سازی ویلا انجام شود، سقف کاذب ویلا را اجرا می‌کنند زیرا هنگام نصب سقف کاذب امکان آسیب به کف ویلا وجود دارد.

 

 

انجام کف سازی

بعد از اینکه سفید کاری دیوار انجام شد، کف‌سازی ویلا طبق سلیقه کارفرما و خواسته کارفرما انجام می‌شود. متریالی که برای کف سازی داخلی ویلا استفاده می‌شود، طبق بودجه و خواسته کارفرما انتخاب می‌شود و عموما سرامیک و پارکت است.

 

 

نصب در، پنجره و سایر موارد

در این مرحله جزئیات باقی مانده مثل اتمام سفیدکاری ، گچ‌بری‌ها ، نصب پریزها و شیرآلات، نصب لامپ ها، قراردادن درب و پنجره ها در قاب و … انجام می‌شود. 

اجرای نمای ویلا

نمای ویلا اولین قسمتی است که یک ناظر به آن توجه می‌کند و به نوعی معرف کلی ویلا است. بهتر است که در همان ابتدا درخواست طراحی نما را نیز از تیم معماری داشته باشید تا مطابق با پلان معماری ویلا، طراحی نما نیز انجام شود. اجرای درست نما، سبب جلوگیری از بازسازی ویلا در آینده می‌شود. هزینه اجرای نمای ویلا به موارد بسیار زیادی مانند سبک طراحی، متراژ و متریالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد.

 

 

ساخت محوطه

در این مرحله از مراحل ساخت ویلا، طبق نقشه های طراحی شده، ساخت محوطه ویلا انجام می‌گیرد. با توجه به خواسته کارفرما، استخر، آلاچیق یا سایر امکانات در محوطه ویلا جانمایی می‌شوند. طراحی فضای سبز و نوع گیاهان مورد استفاده در ویلا باید با توجه به شرایط اقلیمی منطقه صورت بگیرد.

 

 

شرایط ساخت ویلا در شمال

ضوابط ساخت ویلا در شمال با توجه به شرایط خاص اقلیمی که در آن‌ منطقه وجود دارد، متفاوت است. اقلیم معتدل و مرطوب شمال کشور باعث می‌شود تا مراحل ساخت ویلا در شمال با هر مکان دیگری متفاوت باشد. برای مثال در این اقلیم به علت بارش زیاد، سقف ویلا را به صورت شیب‌دار می‌سازند یا حتما به دلیل جلوگیری از نفوذ رطوبت کرسی چینی صورت می‌گیرد.

 

 

تیم کریتلند ، طراحی و ساخت ویلای شما را به صورت موازی باهم پیش خواهد برد. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید یا در رابطه با هزینه ساخت ویلا کنجکاو هستید ، آن را مطرح کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط کارشناسان تیم به شما پاسخ داده شود.

ارسال نظر و دیدگاه

مقایسه ملک ها

مقايسه كردن